Az, hogy az energetikai tanúsítványt ki fizeti, attól függ, hogy milyen céllal készül a tanúsítvány. Általánosan az a fél fizeti, akire vonatkozik a jogszabályi kötelezettség, tehát akinek a feladata az elkészíttetése. Összefoglalom a leggyakoribb eseteket.
Adásvétel esetén az energetikai tanúsítványt az eladó biztosítja a vevő számára, tehát az eladó fizeti. A 176/2008. (VI. 30.) Korm. rendelet rendelkezik arról, hogy ingatlan eladása esetén a vevőnek át kell vennie az energetikai tanúsítványt az eladótól. A tulajdonos kötelessége a tanúsítvány elkészítése, amiből következik, hogy az elkészíttetés költségét is az eladónak kell kifizetnie.
Banki hitelhez a bank bekéri az energetikai tanúsítványt. Ha adásvételhez kapcsolódóan veszünk fel jelzálog fedezetű hitelt, akkor az eladótól kapott tanúsítványt át tudjuk adni a banknak. Az elkészíttetés költsége így az eladót terheli. Ha esetleg Ön a vevő, és nem kapott energetikai tanúsítványt az eladótól (ami egyébként szabálytalan), akkor közvetlenül tőle kell kérni a pótlást.
Bérbeadás esetén a bérbeadó, tehát a tulajdonos (főbérlő) fizeti az energetikai tanúsítványt. Amennyiben a bérbeadónak nincs ilyen tanúsítványa, akkor el kell készíttetnie a saját költségén. A dokumentumot át kell adnia a bérlő számára, legkésőbb akkor amikor aláírják a bérleti szerződést. Az átadást digitálisan (e-mailben elküldve) illetve papíron is megteheti.
Korszerűsítési pályázatok esetében a pályázó (tulajdonos) fizeti ki az energetikai tanúsítvány tanúsítvány költségét.
Ilyenkor az energetikai tanúsítvány kifizetése az építtetőre hárul, ugyanis új épület használatbavételi (és tudomásulvételi) eljárásához kötelező melléklet a szakvélemény.
Nézze meg helyi ajánlatomat, adja meg hozzá a települést!